Връх Мусала

Връх Мусала е най високият връх в България, както и в Балканският Полуостров. Голяма привилегия е да го изкачиш върхът безаварийно и успешно. Когато аз и моята компания посетихме върхът, стана точно по този начин, но с изненади. Екскурзия до Мусала е голямо пътешествие, и през лятото както и през зимата. Етапите на изкачването на Мусала са четири, и ще ги преговорим и тях. На близо се намира Боровец, един малък град пълен с комплекси. Всичко това ще разкрием в този блог, както и другите интересни факти за Мусала.

Пътят Към Мусала

Последно съм ходил на Мусала в лятото на 2019 година. С двама добри приятели направихме пътешествието. Щеше да сме четирима, но се оказа само трима да идем. Но все пак, това което ни очакваше беше изненадващо. Ние решихме да направим две нощувки в Боровец, вместо само една. Това се оказа добра идея. После ще разберете защо беше така. Пътувахме от Пловдив за Боровец в перфектното време. Тръгнахме на обяд в Юни месец без климатик с двувратна кола. Първата ни грешка беше тази. Втората беше че имахме покупки в багажника, както и пиле с сос което чакаше да се пече. Да ви кажа, ако отидете на ресторант и видите трима 19 годишни готвачи, бягайте. Хаха, просто се шегувам. Но пътешествието към Боровец беше забавно.

За да се стигне до Боровец от Пловдив (или от градове на изток от Пловдив) се тръгва от АМ Тракия и се кара в посока София, и се излиза точно преди Ихтиман. После тръгвате назад към Пловдив, преди да завиете към Момин Проход. След Момин Проход завивате към Долна Баня, и следите главния път. Този път има много дупки, както и скрити легнали полицаи. Внимавайте ако сте с нисък автомобил. Ние бяхме, и усетихме.

Пътят от Пловдив до Боровец. Както виждате, имате три избора, но по магистралата е най бързо.

За начинаещи рали шофьори, този път към Боровец ще ви хареса. За останалите, пожелавам ви успех.

Ако тръгвате за Боровец от София, пътят е малко по лесен. Тръгвате към Герман, и карате само към язовир Искър. После пътят ви кара към Самоков. След Самоков остава още малко път, и пристигате в Боровец.

Пристигане в Малката Вила

Ние пристигнахме в вила Ягода, малко селище точно в източния край на Боровец. Бяхме в малка къща, с кухня, баня и тоалетна, една спалня с две легла, както и още две легла в хола. Отвън имахме малък балкон, с два стола и един диван. Вътре имахме и телевизор (с 70 канала), печка за топлене, и прибори. Отвън също има голяма поляна, десетки беседки, както и много огнища за скара.

Къщата в която направихме две нощувки. От вътре изглежда по голяма.

Около селището имаше гора. В гората можете да намерите сухи клони за огнище. Ние така направихме, и направихме кюфтета. Първият ни ден в Боровец ни беше минал много добре, и се подготвихме добре за следващият, защото ни очакваше Мусала.

Мусала: Изкачването

Беше 7 сутринта, и ме събуди алармата. Станахме на бързо, и се оправихме. Ски лифта нагоре отваря в 8:00 и трябваше да сме първи. Не се знаеше колко време щеше да катерим, и затова нямаше да губим светлина. Стигнахме до лифта, и се наредихме. Лифта беше за четири човека, и аз се возих отпред. За пръв път от много години се бях качвал на нещо от този сорт. Така се изплаших от тази височина. А и не забравяйте, отиваме на планина, където е 3 километра надморска височина. За бързо ми мина от страхът. Защото ме чакаше такъв дълъг път.

Да, гледката която виждате е от хижа Ястребец до връх Мусала. А върхът изглежда толкова малък от тука. Беше близо 9 часът, и беше време да тръгваме на горе. Да, за пръв път ми беше това изкачване. И тримата тръгнахме директно напред. Не знаехме, какво ни очакваше, но в интернет пишеше че е лесно изкачване, с въжета към края. Така си е, ако сте хванали правилният път. Ние не бяхме тръгнали по правилният път…

Кога Разбрахме

Както казах преди малко, пътят ни към връх Мусала беше пълен с изненади. Но най голямата изненада дойде когато бяхме тръгнали да се изкачваме. Ние тръгнахме директно към върхът, демек само направо. Но след около час единственото нещо което ни водеше беше камъните кубчета останали от другите. Нямаше пътека. А в интернет пише че ще има пътека. И се осъзнаваме че сме сгрешили пътя. Една компания мъже ни подмина, и потвърдиха че сме по трудното изкачване.

По Принцип етапите са така

• Изкачване с лифт от Боровец до хижа Ястребец
  • Пешеходен преход от хижа Ястребец до хижа Мусала
  • Пешеходен преход от хижа Мусала до езерата
  • Изкачване по въжета до връх Мусала

За разлика, това беше нашето мислене

• Изкачване с лифт от Боровец до хижа Ястребец
  • Пешеходен преход от хижа Ястребец до връх Мусала

Да, никой от компанията не знаеше че хижа Мусала не се намираше на върхът. Мислехме че сградата горе беше хижата. И така, да се върнем при трудното изкачване.

След около 90 минути, започна да става много стръмно. И от един ъгъл погледнахме на долу. Видяхме пътеката към хижа Мусала. И тя, пълна с хора. Супер. Хората са по правилния път без проблеми а ние по стръмните камъни. От тука до горе беше почти само камъни. Аз бях по бавен от другите лично защото бях с кубинки. Те бяха с нормални маратонки, което не препоръчвам. Но, до горе трябваше да стигне. По едно време минахме всичките камъни. Остана стръмна пътека до горе. И взехме че и пристигнахме. На връх Мусала имаше метеорологична станция. Аз през цялото време си мислих че това е хижа Мусала. Горе също имаше много хора от цяла Европа, дошли за малко алпинизъм.  Направихме няколко снимки, изядохме по един сандвич, и решихме че е време да слизаме.

Часът отиваше към 13:00, което означаваше че имахме 5 часа да стигнем до лифта. Плюсът беше че вече знаехме пътят, и че този път е за начинаещи. А ние току що се бяхме качили по път за професионалисти. Лошото беше че бяхме супер изморени. Почти три часа беше първият ни етап, а ни чакаха още два часа и половина. Но, тръгнахме надолу.

По Правилен Път

Доброто за правилният път за Мусала е че има въжета, които помагат много с изкачването. А надолу също ми помогнаха. Юни месец още е студено по планината, и даже трябваше да се пързаляме по малко сняг. Тука вече кубинките ми помогнаха, а маратонките на другите изцяло се намокриха. Върхът по принцип също е покрит от сняг за ⅔ от годината. Ние имахме късмет, и само маршрута беше леко покрит. Този етап на Мусала се води най лесен, и е препоръчан от всички туристически водачи за начинаещи. То найстина си беше така. След въжетата беше само лек наклон надолу до хижата.

Не очаквахме сняг по средата на Юни месец.

Минахме някой реки, леденото езеро, както и хижа Мусала, преди да стигнем до пътят. Като казвам път, имам предвид път за автомобили. Да, джипове можеше да минават от тука да стигнат до хижата. Или ако има авария или нещо подобно, беше бърз начин да се стигне до нея.

Почти бяхме стигнали до хижа Ястребец. Беше някъде около 15:30, и ни се искаше всичко да приключва. И така някак си стигнахме до лифта. На връщане има един малък етап преди хижа Ястребец където тръгваш леко на горе. Това беше мъчително, и обувките ми вече не издържаха. Най големият плюс, беше че и тримата бяхме взели по три литра вода. Девет литра вода беше повече от достатъчно.

Обратно в Боровец

Ние се върнахме в Боровец на бързо с лифта, и решихме да идем на разходка до центъра. Ако сте тръгнали да се разхождате през лятото, да знаете че около 50% от магазините не работят. Subway, желаният ни ресторант за обяд, беше затворен за сезона. Купихме един литър бира от един магазин, цената беше експлозивна. 4 лева. Но ни се пиеше. Имахме кайма за месо от Пловдив, и решихме друго да не взимаме.

Върнахме се в малката вила, и почнахме да се оправяме, за вечеря. Преди да приключа блога, ще оставя малко съвети за вашето първо изкачване на някоя планина.

Първо, винаги носете голяма раница, с дрехи, чорапи, вода, и храна. Ако сте с група, някой да носи и малка аптека. Не се знае какво ще ви потрябва.

Второ, проверете етапите, и маршрутите преди да тръгнете за балканът. Да знаете от къде да минете, и дали е правилен маршрут за вас.

И трето, ако имате въпроси, питайте, преди да е късно.

Приятно ми беше да ви разкажа и този етап от планинските ми приключения, и ще се видим скоро.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )